Začalo to v lete na dovolenke. Mami a my sme na ostrove? Mami a tamto je už jazero alebo ešte stále more? Mami a čo je to zátoka? Mami a kde končí more? Takýchto otázok som dostala kopu. Snažila som sa dievčatám vysvetliť, čo bolo v mojich silách a na chvíľu to ustalo. Otázky sa ale vrátili doma. Terezku sa začala zaujímať o Austráliu. Našla som ju raz pri glóbuse ako ho pozorne študuje a otázky sa opäť vrátili. Tak som si povedala, že je najvyšší čas pozrieť sa hlbšie na rôzne formy pevniny a vody. A ako inak, na pomoc sme si zavolali znova skvelú M. Montessori.
Formy pevniny a vody sú v montessori pedagogike predstavené deťom pomocou jednoduchých ale veľmi zaujímavých pomôcok. Okrem glóbusu pevnina a voda, sú to aj karty desiatich základných foriem pevniny a vody s ich 3D modelmi.
Glóbus pevnina a voda je špeciálny tým, že pevnina je na ňom znázornená šmirgľovým, drsným povrchom a voda je hladká. Deti tak môžu zistiť ako je na Zemi rozložená pevnina s vodou nielen zrakom, ale predovšetkým hmatom.
My doma tento glóbus nemáme, ale dievčatá sa s ním už stretli, keď boli menšie a keď mali obidve veľmi senzitívne obdobie na zemepis.Vtedy sme sa viac zaoberali vesmírom a planétami a samozrejme špeciálne našou Zemou. Ako vyzerá a ako sa používa si môžte pozrieť tu
Karty, ktoré predstavujú formy pevniny a vody, som si vyrobila sama. Na drevenú doštičku som zalepila modrý výkres, ten znázorňuje vodu, no a naň som nalepila tvary zo šmirgľového papiera aby vznikla pevnina. Keď už nemáme hmatový glóbus, budeme mať aspoň hmatové karty.
Ešte predtým ako sme začali riešiť konkrétne formy pevniny a vody, porozprávali sme sa o tom, koľko je na Zemi vody a koľko pevniny. Otáčali sme glóbus a zistili sme, že akokoľvek ho otočíme vždy vidíme vodu, niekedy nie len vodu, ale nikdy len pevninu. Dievčatá teda usúdili, že vody je viac. Pomer pevniny a vody sme si znázornili pomocou plastelíny.
Potom prišli na rad jednotlivé formy povrchov Zeme.
V montessori sa deťom predstavujú vždy dve opozitá a my sme začali ostrovom a jazerom. Dievčatá si poprezerali a hmatom vyskúšali prvé dve karty. Vyzvala som ich nech mi samé skúsia vlastnými slovami povedať, čo je to jazero a čo ostrov. Toto pre nich nebolo ťažké, obidve už videli aj jazero aj ostrov.
Na rad prišla väčšia zábava. Vyrobili sme si z plastelíny mini model ostrova a jazera.
Dno misky (ideálna by bola hnedá miska, keďže pevnina sa nachádza aj pod morským dnom) som vystlala plastelínou a zo stredu som vyrezala kruh a naliali sme tam vodu. Vzniklo nám jazero. Vyrezaný kruh sme preložili do druhej misky, v ktorej tak vznikol ostrov.
Keďže baby chceli vidieť čo je na ďalších šmirglových kartách, ukázala som im ešte karty so súostrovím a systémom jazier. Mini modely z plastelíny už vyrábali ony samé.
Z vyrezaných jazier v jednej miske, tak vzniklo súostrovie v druhej miske.
Od modelov sme sa premiestnili ku glóbusu a hľadali sme na ňom tie formy pevniny a vody, o ktorých sme sa práve bavili. Terezke učarovali japonské ostrovy. Ich názvy Honšú, Kjúšu, Šikokú a Hokkaidó si už opakuje ako dajakú rýmovačku.
Posledná aktivitka k tejto téme bola asi najväčšia zábava pre dievčatá. Vonku sme si vyrobili väčšie modely jazera a súostrovia. Použili sme kamene, hlinu, trávu, ihličie, no proste čo dvor dal.
Terezkine súostrovie. Samozrejme, že nesmú chýbať ani rôzne zvieratká a obyvatelia ostrovov.
Juli vytvorila jazero a jeho okolie
Zdá sa, že máme na pár dní postarané o zábavu.
Na jeden deň toho bolo až až, ďalšie formy povrchov Zeme sme si ukázali v nasledujúcich dňoch. Ale o tom nabudúce.
Zanechajte komentár
Chcete sa pripojiť k diskusii?Neváhajte prispieť!