Tak sme tu zas so slovnými druhmi. Dnes sa pozrieme na to, ako sme zvládli prídavné mená. Pár dní predtým ako sme sa ich začali učiť, si Juli v izbe vytvorila ZOO. Perfektné načasovanie, povedala som si. Totiž v montessori pedagogike sa na učenie slovných druhov využíva aj hra s farmou. My sme si to trošku upravili podľa nášho gusta a zahrali sme sa so ZOO.
Hneď ráno ostali baby zarazené, keď som ich na učenie zavolala do izby k zvieratkám. Už tušili, že ich čaká nejaká zábava. Večer predtým som ZOO prichystala tak, aby v nej bolo viacero zvierat rovnakého druhu, len s odlišnými vlastnosťami. Takže sme mali napríklad malú a veľkú žirafu, alebo troch slonov, každého iného. Na začiatok som dala dievčatám kartičky s podstatnými menami, aby ich porozkladali po ZOO.
Potom som Terezku poprosila, nech mi podá slona. Podala mi toho, ktorého mala najbližšie, odmietla som. Aj Juli mi chcela podať slona, ale ani ona sa netrafila, ani jej nebol ten pravý. Ja som totiž chcela toho hnedého sloníka. Po predchádzajúcich skúsenostiach s podstatnými menami, už Terezka vedela o čo mi ide. Že konkrétne zvieratko, ktoré hľadám, nájde iba tak, ak ho nejako od tých ostatných odlíšime. Podala som jej tentokrát kartičky s modrým označením, na ktorých bola pre každého slona nejaká vlastnosť. Povedali sme si, že toto sú prídavné mená a tie určujú vlastnosti osôb, zvierat a vecí.
S prídavnými menami sa potom dajú robiť rôzne veci. My sme napríklad vymýšľali čo najviac vlastností nejakému zvieratku, alebo sme určovali prídavné mená opačného významu. Po zábave prišla na rad “seriózna” práca. A to spoznať symbol prídavných mien. Opäť je to pyramída, ale tentokrát je menšia a je modrej farby. Deti si tak ľahšie zapamätajú, že prídavné mená a podstatné mená patria k sebe, lebo majú obe pyramídový tvar.
Pri našom každodennom čítaní sme si hovorili aj o tom, aké by bolo naše rozprávanie bez prídavných mien chudobné. Aby to deti pochopili, stačí si prečítať nejaký príbeh,ktorý obsahuje dosť prídavných mien a čítať ho bez nich. Ten rozdiel je hneď jasný. Príbeh v takomto prevedení stráca na kvalite, ťažšie sa počúva a podľa Terezkiných slov je taký obyčajný, horšie sa predstavuje v myšlienkach. Skúste potom v príbehu zamieňať tie prídavné mená za iné, alebo tie existujúce rozšíriť o slová podobného významu.
Ďalšou, u nás veľmi obľúbenou hrou, je Hádaj na čo myslím. Tá je tiež veľmi vhodná na precvičovanie prídavných mien. S nimi totiž danú vec uhádnete ľahšie a rýchlejšie. Skúste opísať nejaký predmet a nepoužiť pri tom prídavné mená. My sme sa pri týchto zábavkách dobre nasmiali a učenie vôbec nebolo ani nudné, ani nezáživné.
Spätné odkazy a spätné upozornenia
[…] podstatné a prídavné mená. Aké sú ich symboly a čo znázorňujú (viac o nich píšem tu a tu ). Na pripravené papiere potom mali opísať svoju hračku jedným podstatným a jedným […]
Zanechajte komentár
Chcete sa pripojiť k diskusii?Neváhajte prispieť!