100 vecí, ktoré mi robili radosť v roku 2023

Tip na knihu pre všetkých rodičov, ktorý vychovávajú digideti. Takže vlastne pre všetkých vás.

Rada si zvýrazňujem v knihách zaujímavé myšlienky. No a táto kniha, ktorá má 305 strán, má v mojej čítačke najviac zvýraznení. To už stojí za celý článok na blogu.

Táto kniha ma zaujala predovšetkým preto, že je napísaná veľmi netradične. Netradične na knihu o technológiách (ach, tie naše predsudky a očakávania). 

Je plná filozofických úvah, rôznych myšlienkových prepojení. Občas naozaj takých, ktoré by som veru v žiadnom prípade nečakala. 

Ak si od knihy sľubujete, že vám povie, koľko času presne môžu vaše deti používať technológie, alebo aké rozprávky na YouTube pre ne (nie) sú vhodné, to v nej nenájdete. Sám autor hovorí, že každá rodina je iná a každý rodič to musí navnímať samostatne. Kniha sa však zaoberá rôznymi detskými obdobiami a tým, ako na ne technológie vplývajú, a aký dosah na to všetko máme vlastne my, rodičia. Autor sa dotkol aj témy rôznych kontrolných zariadení, a možno budete prekvapení jeho názorom. Podľa neho robia viac škody ako úžitku. 

Celou knihou sa nesie zaujímavá ústredná myšlienka. Myšlienka dôvery a sebadôvery, bez ktorých nevieme budovať zdravé vzťahy. A o tie ide predovšetkým. Hlavne v dnešnej spoločnosti.  

Preto sa tu namiesto návodov ku kontrole zaoberáme dôverou. Dôverou v digideti a sebadôverou. Kontrolujúci sa vždy snaží vedieť, lenže život s informačným oceánom so sebou prináša omnoho viac nevedenia ako vedenia, a tak je dnes dôverovať prospešnejšie ako chuť kontrolovať.

Dôvera je sebavedomý vzťah k neznámemu. Neviem, ako to dopadne, ale dôverujem, a preto viem, že si s výsledkom poradím, akýkoľvek bude.

Aby sme mohli s deťmi zdieľať dôveru, potrebujeme sebadôveru. Človek, ktorý si neverí, má problém veriť druhým. Napríklad svojím deťom.. A tak ich kontroluje, kúpi im smart hodinky a nechá ich sledovať satelitmi a trestá každé ich zakopnutie. Okrem toho sa trápime, pretože sa nevieme zmieriť s vlastným nevedením, neistotou a zraniteľnosťou. Venovaním dôvery rozvíjame sebadôveru v detskom vnútri. Ak budú digideti plné zdravej sebadôvery, väčšina kybernetických nebezpečenstiev sa im vyhne a menšinu zvládnu vyriešiť po svojom. So zbytkom im poradíme po večeri.

V knihe sa dočítate o rôznych spôsoboch ako sa posilňuje vzájomná dôvera medzi deťmi a rodičmi. A aj o tom, ako veľmi je kľúčové začať od mala. Pretože v puberte, keď naše deti zistia, že nie sme bohovia, je extrémne dôležité, aby stále dôverovali nám a nie internetu, či kamarátom. Chceme predsa, aby sa nebáli prísť za nami s akýmkoľvek prešľapom. A že ich bude!
Najsilnejšou pasážou v knihe, pre mňa, sú kapitoly o školskej traume. 
Mnoho veci som ako učiteľka a mama detí na domácom vzdelávaní už cítila, len som to málokedy vedela dať do slov. Táto kniha to spravila za mňa. 
Ak ste si doteraz neuvedomovali ako veľmi nás tradičná škola, už od prvého ročníka pripravuje napríklad na pobyt sociálnych sieťach, určite si túto knihu prečítajte. Otvoria sa vám oči. Poriadne.

Je to práve školská trauma, čo nás vedie k bezhlavej dôvere voči technologickým riešeniam, tak isto ako k závislosti na obrazovkách, sociálnych sieťach a byrokratickej virtuálnej realite. Na spoločenskej rovine vďaka nej rozvíjame celú škálu nezdravých komunikačných a mocenských vzťahov. Akceptujeme neakceptovateľné, Domnievame sa, že nezmyselné, nepríjemné, či obťažujúce do života prirodzene patrí.

Ja často opakujem, že tradičné školské dieťa na technológiách je niečo iné ako slobodne vzdelávané dieťa na technológiách. Mám to takto navnímané už niekoľko rokov, no až po prečítaní knihy som pochopila, prečo to tak je. 
Rodičia detí, ktoré chodia do tradičnej školy, majú aj v otázke kočírovania technológií náročnejšiu prácu, ako my, čo učíme svoje deti inak. Je to aj preto, že deti sa v škole viac stretávajú s kontrolou a neslobodou, ako s dôverou a vlastnou zodpovednosťou.
V tejto časti knihy sa dozviete aj to, ako súvisia známky s lajkami a srdiečkami, ako tradičná škola znehybňuje telo presne tak isto ako ho vedia znehybniť technológie. Ale aj to, ako je kľúčové začať sa v školách (doma) viac zaoberať vnútorným svetom, aby sme všetci vnímali, čo s nami technológie robia a tým pádom sa nenechali nimi ovplyvňovať.
Na mojom instagrame v tomto poste nájdete ďalšie zaujímavé citáty z knihy, ohľadom školského systému.

Existujú aj školy, ktoré produkujú a šíria dôveru, sebadôveru, kreativitu, slobodu. Je dosť podstatné, aby práve to v našom storočí školy robili. V inom prípade je okolo veku, keď sa zo žiaka stáva šudent, výchovný vplyv pedagóga nahradený vplyvom sietí, ktorých cieľom nie je rozkvitanie človeka ani poznávanie sveta. V porovnaní s tradičnou školou majú súčasné obrazovky omnoho väčšiu moc obsadiť ľudské vnútro a formovať myšlienky, pocity a slobodnú vôľu

Čo s tým všetkým urobíme, záleží znova na nás, rodičoch.

My sme posledná generácia rodičov, ktorá vie, že internet sa dá aj vypnúť. No zároveň sme prvá generácia rodičov, ktorá má snahu vytvárať vedomé a dôverné vzťahy s vlastnými deťmi založené na pevných základoch a obohnané zdravými hranicami. 

Pre naše digideti sme najväčším informačným médiom stále my, rodičia. Od nás sa deti učia ako v tomto svete plávať, ako si stanovovať hranice, ako vnímať seba samého v celom tomto technologickom stroji. Buďme preto bdelí a hlavne odvážni, aby mohli byť také aj naše deti.

0 komentárov

Zanechajte komentár

Chcete sa pripojiť k diskusii?
Neváhajte prispieť!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.